Met de ontwikkeling van de identiteit voor de RES, is een sterk merkbeeld ontstaan dat voor iedereen herkenbaar is. Dit bracht de mensen die werken aan het klimaat en aan de RES bij elkaar. Het merkbeeld zorgt voor een taal die iedereen begrijpt. De animatie is het eerste product van het merk RES. Hiermee starten we het gesprek met een positieve toon.
Eerlijk en inspirerend. Open en niet bang voor elkaar. Je hebt het gevoel dat je een team bent met elkaar.
Jullie weten soms beter wat bij er bij anderen in hetzelfde speelveld leeft dan wij.
‘We delen dezelfde drive: het moet potverdorie nu gebeuren!’
Deze gedeelde ambitie zorgt ervoor dat ik er relatief weinig werk aan heb gehad. Jullie zijn professionele partners die hun ding doen. Dat je het ‘merk RES’ maar ook de klimaatprogramma’s overal in het land ziet terugkomen, is het resultaat van een goede duurzame samenwerking. In vertrouwen hebben we elkaar kunnen verbeteren. We zijn samen gegroeid.
‘Dat kun je wel zeggen, iedereen stond maximaal op cowboystand’
Er is interbestuurlijk samengewerkt, zonder enige terughoudendheid. De noodzaak en meerwaarde van samenwerken met de Klimaatprogramma’s was glashelder. Het zorgde ervoor dat iedereen zich tot het uiterste inspande om in de eigen organisatie het gezamenlijk verhaal over het voetlicht te krijgen. Jullie startten nog voor de eerste ‘officiële’ gesprekken met het ontwerp. Daardoor werd het ontwerp een deel van de oplossing en van de samenwerking.
Veel regio’s in het land hebben de huisstijl en animaties omarmd en aan de hand hiervan nieuwe middelen ontwikkeld. Dat mensen er zelf mee aan de slag gaan betekent beweging en vooruitgang.
De animaties zijn 5.000 keer bekeken, de directe doelgroep heeft het dus maximaal bekeken.
Dat verschilt per regio. Grootse struikelblok is dat raads- en inwonersavonden soms niet door konden gaan. Daarom is de planning voor het indienen van de RES’en verruimd. Maar sommige regio’s komen online bij elkaar of hebben de concept-RES al geschreven en al veel bijeenkomsten gehad. Het voordeel: er wordt veel en sneller geschakeld en er ontstaat veel creativiteit in online bijeenkomsten. Het is belangrijk door te gaan. ‘De energietransitie is urgent.’‘De energietransitie is urgent.’
We werken regelmatig onder hoge druk. Dat vraagt veel van ons allemaal. Het vertrouwen onderling is groot, dat betekent dat ik regelmatig op jullie kan ‘leunen’, hier ben ik zeer dankbaar voor. In de drukste tijd komt het ook voor dat ik jullie overvraag. Dus ik zou andersom willen vragen: zeg gerust nee als het niet gaat. Dat hoort ook bij een goede werkrelatie.
Back to project overview
Want to know more?