‘Enerzijds is het een oud trappenhuis in een monumentaal pand, dat dagelijks intensief wordt gebruikt. Het was toe aan een opknapbeurt. Anderzijds kwam uit een klantreisonderzoek onder docenten en leerlingen dat het trappenhuis de grootste tegenvaller is in onze programma’s.’
Met als doel: jongeren zonder zuchten en steunen door het trappenhuis te laten lopen en hen een duidelijke routing te geven, zodat ze weten waar ze naartoe moeten.
‘Het trappenhuis is vaker ter sprake gekomen, maar nog niet eerder aangepakt omdat het een groot project is voor ProDemos. We wilden het goed doen.
Voor ons was het heel logisch om Studio Duel hiervoor te vragen, omdat we eerder goed hebben samengewerkt met de ontwikkeling van onze huisstijl. Een ding wisten we zeker: de huisstijl moest als statement terugkomen in het trappenhuis.
Hierna begon het proces om heel veel draagvlak te creëren. Het lastige met zo’n groot ontwerpproject is dat het niet om persoonlijke smaak gaat, maar om het inzetten van de huisstijl om je doel te bereiken. Veel mensen laten hun eigen smaak daarin echter moeilijk los. Het was dus zaak zoveel mogelijk mensen zo vroeg mogelijk in het proces te betrekken en stukjes van het ontwerp te laten zien. Zo creëerden we ambassadeurs die het enthousiasme verspreidden. Het hielp dat het ontwerp feilloos aansloot op de huisstijl, dit sloot een discussie over ‘mooi/niet mooi’ meteen uit. Al is het niet je persoonlijke smaak, dit trappenhuis is heel duidelijk van ProDemos en daar gaat het om.’
‘Na het ontwerp kwam eigenlijk de grootste uitdaging: de uitvoering. Gaandeweg kwamen we erachter dat het ontwerp aan meer eisen moest voldoen dan alleen aan de eisen die ProDemos stelt. Zo kwam de BHV om de hoek kijken. Jullie hadden het ontwerp bedacht voor het plafond, maar het plafond mocht de geluiddempende functie niet verliezen, erg belangrijk in zo’n gehorig pand met ook andere huurders. Hiervoor hebben jullie alternatieve oplossingen geboden, andere materialen gezocht die de functie behouden zonder ten koste te gaan van het ontwerp.
Een andere uitdaging is de monumentale status van het pand, deze moet je beschermen Zo zorgde een sticker op het raam al voor een onderzoek naar welk materiaal geen beschadiging aan het glas zou geven.’
‘Door draagvlak te creëren en angst weg te nemen. Mensen waren bang dat het ontwerp op het plafond heel heftig zouden worden. Dat kwam omdat ze de ontwerpen op hun beeldscherm zagen en daardoor de verhoudingen kwijt waren. Jullie deden er alles aan ervoor te zorgen dat mensen uit dat beeldscherm kwamen. Met verschillende stalen en een prototype maakten jullie het tastbaar waardoor wij ons er beter in konden verplaatsen.’
Benieuwd naar het resultaat?
Benieuwd naar het resultaat?
Well you’ve got the hand on the cookie jar now.. here’s some more!
Meer weten of met ons in zee?