Certified B Corporation
Trigger
Facebook LinkedIn Twitter

Van een stoffig trappenhuis tot een kleurrijk feestje – een interview met Nienke Schuitemaker van ProDemos

 

Een monumentaal pand, met strikte veiligheidsvoorschriften, een creatief en kleurrijk uiterlijk geven…

Nienke Schuitemaker vertelt ons hoe wij dit samen voor elkaar kregen bij ProDemos
lift
Trappenhuis ProDemos huisstijl
‘Weg met het stof uit het oude trappenhuis!’ Dat was de grote wens van Nienke Schuitemaker, communicatieadviseur bij ProDemos. Dagelijks moeten 45 schoolklassen op meerdere momenten door het trappenhuis van vier verdiepingen en 1000 treden naar de verschillende onderdelen van hun educatieve programma’s toe. Leerlingen begonnen al zuchtend en steunend aan hun tocht omhoog, het trappenhuis biedt weinig inspiratie. Duel had wel een idee voor Nienke.

Wat was de aanleiding om het trappenhuis een nieuw uiterlijk te geven?

‘Enerzijds is het een oud trappenhuis in een monumentaal pand, dat dagelijks intensief wordt gebruikt. Het was toe aan een opknapbeurt. Anderzijds kwam uit een klantreisonderzoek onder docenten en leerlingen dat het trappenhuis de grootste tegenvaller is in onze programma’s.’ 

Met als doel: jongeren zonder zuchten en steunen door het trappenhuis te laten lopen en hen een duidelijke routing te geven, zodat ze weten waar ze naartoe moeten.

perspectief verleggen, prodemos, studio duel

Hoe heb je het aangepakt?

Grafische weergave prodemos interieur

‘Het trappenhuis is vaker ter sprake gekomen, maar nog niet eerder aangepakt omdat het een groot project is voor ProDemos. We wilden het goed doen.

Voor ons was het heel logisch om Studio Duel hiervoor te vragen, omdat we eerder goed hebben samengewerkt met de ontwikkeling van onze huisstijl. Een ding wisten we zeker: de huisstijl moest als statement terugkomen in het trappenhuis.

Hierna begon het proces om heel veel draagvlak te creëren. Het lastige met zo’n groot ontwerpproject is dat het niet om persoonlijke smaak gaat, maar om het inzetten van de huisstijl om je doel te bereiken. Veel mensen laten hun eigen smaak daarin echter moeilijk los. Het was dus zaak zoveel mogelijk mensen zo vroeg mogelijk in het proces te betrekken en stukjes van het ontwerp te laten zien. Zo creëerden we ambassadeurs die het enthousiasme verspreidden. Het hielp dat het ontwerp feilloos aansloot op de huisstijl, dit sloot een discussie over ‘mooi/niet mooi’ meteen uit. Al is het niet je persoonlijke smaak, dit trappenhuis is heel duidelijk van ProDemos en daar gaat het om.’

“Het is een paradepaard geworden voor onze huisstijl en voor bezoekers een visuele herinnering tijdens het programma: je bent niet zomaar ergens, je bent bij ProDemos.”

Wat was de grote uitdaging van het trappenhuis

‘Na het ontwerp kwam eigenlijk de grootste uitdaging: de uitvoering. Gaandeweg kwamen we erachter dat het ontwerp aan meer eisen moest voldoen dan alleen aan de eisen die ProDemos stelt. Zo kwam de BHV om de hoek kijken. Jullie hadden het ontwerp bedacht voor het plafond, maar het plafond mocht de geluiddempende functie niet verliezen, erg belangrijk in zo’n gehorig pand met ook andere huurders. Hiervoor hebben jullie alternatieve oplossingen geboden, andere materialen gezocht die de functie behouden zonder ten koste te gaan van het ontwerp.

Een andere uitdaging is de monumentale status van het pand, deze moet je beschermen Zo zorgde een sticker op het raam al voor een onderzoek naar welk materiaal geen beschadiging aan het glas zou geven.’

“Jullie omgang met de beperkingen die dit gaf, is bewonderenswaardig. Jullie dachten in mogelijkheden en zorgden voor een prachtig ontwerp dat zijn doel heeft bereikt.”

Hoe krijg je mensen mee in verandering?

‘Door draagvlak te creëren en angst weg te nemen. Mensen waren bang dat het ontwerp op het plafond heel heftig zouden worden. Dat kwam omdat ze de ontwerpen op hun beeldscherm zagen en daardoor de verhoudingen kwijt waren. Jullie deden er alles aan ervoor te zorgen dat mensen uit dat beeldscherm kwamen. Met verschillende stalen en een prototype maakten jullie het tastbaar waardoor wij ons er beter in konden verplaatsen.’

Benieuwd naar het resultaat?

plafond interieur Prodemos

Wat zijn de succesfactoren van dit project geweest?

  • Neem de tijd! Met een mooi ontwerp ben je er nog niet, de functionele onderdelen zorgen voor uitdagingen en creatieve oplossingen.
  • Zorg ervoor dat je met mensen werkt die op zoek gaan naar deze oplossingen en je hierbij helpen. Werk met mensen die snappen dat er meer bij komt kijken.
  • Een projectmanager is een must. Je hebt niet alleen creatieve en innovatieve vormgevers nodig, maar ook iemand die de praktische gevolgen van het ontwerp begrijpt en drie stappen vooruitdenkt.
  • Werk met goede mensen die je vertrouwt.
“De succesfactor voor ons als ontwerpstudio is dat we experts zijn geworden in het opknappen van monumentale panden. Met behoud van de praktische functie en het volgen van regels, zonder in te leveren aan creativiteit.”

 

Interview

Wil je meer weten over dit project?
vertelt je hier graag meer over!




Contact !
Opdrachtgever

Nienke Schuitemaker ProDemos

Werkzaamheden
Interview
Co-creatie


Discipline
Interieur & Signing
 

Well you’ve got the hand on the cookie jar now.. here’s some more!

To Top Back to the top